Cesta ke spánku

Není to snadné, pokud se chcete vyspat do růžova. Spánek ovlivňuje spousta věcí, počínaje kvalitou matrace, roštu a postele přes lůžkoviny až po samotnou místnost, kde spíte. Velkou roli hraje i to, v jakém rozpoložení se ke spánku ukládáte, v kolik hodin i to, co máte ten den za sebou…

Při spánku hraje podle odborníků nejdůležitější roli především matrace. Neměla by být příliš měkká, ani příliš tuhá a měla by se přizpůsobit křivkám těla. Jejímu výběru proto věnujte velkou pozornost a čas. Nepodceňte ani výběr roštu – správná kombinace roštu a matrace zajistí hluboký a klidný spánek a tím i tolik důležitou regeneraci těla. Výběr polštáře podřizujte poloze těla při spánku. Díky správnému polštáři se zbavíte bolestí hlavy a krční páteře. A u postele je zase rozhodující materiál, rozměry a samozřejmě i design. Čím kvalitnější materiál, tím déle postel vydrží. Zaměřte se i na doplňky, mezi které patří chrániče matrací (toppery), lůžkoviny a povlečení, které zajistí dokonalou hygienu a pohodlí a tím opět zvýší kvalitu spánku.

Sofistikovaný postelový systém BOXSPRING, model BF410 s taštičkovými pružinami ve spodním boxu, výběr z mnoha druhů matrací včetně topperů, vyrábí Hülsta, www.homestyle.cz

DOKONALÁ MATRACE?

Důležité je aby matrace dokázala podepřít a udržet páteř při spánku v jejím přirozeném tvaru. Meziobratlové ploténky se uvolní, nedeformují se a odezní i bolesti zad. Špatný stav páteře zapříčiněný nezdravým spánkem, může být až ze 60 % příčinou všech nemocí.
Kromě materiálu je důležitým parametrem, kolik má matrace zón. Zóny jsou v podstatě úseky matrace, které mají různou tuhost nebo profilování. Vzhledem k tomu, že každá část těla je jinak těžká, i každá část matrace by měla být jinak tuhá a jinak se přizpůsobit našemu tělu. Pokud tomu tak není, můžete mít pocit, že je matrace na jednom místě tvrdá a přitom v bederní oblasti neposkytuje dostatečnou oporu. Kvalitní matrace by měla mít alespoň 5 zón s rozdílnou tuhostí, ty nejlepší mívají 7 i více. Stejně důležité je, jak kvalitně jsou jednotlivé zóny zpracovány.

DRUHY MATRACÍ

Pružinové a taštičkové

Oba typy jsou tvořeny pružinami, u taštičkových jsou pružiny zašity do textilních sáčků – taštiček, které reagují na tlak těla a optimálně rozloží jeho hmotnost. Plusem je výborná prodyšnost, díky níž jsou odolné vůči výskytu roztočů, plísní a bakterií. Matrace se vyznačují obvykle vyšší tuhostí. Klasické pružinové se hodí spíše pouze pro příležitostné spaní, pro každodenní použití je lepší taštičková varianta.

Ze studené pěny

Matrace z vysokoelastické polyuretanové, takzvané líné pěny (PUR) mění svoji tuhost v závislosti na teplotě a tlaku těla – matrace při kontaktu s tělesným teplem měkne, tělu ustupuje, čímž rovnoměrně rozkládá jeho hmotnost a skvěle se mu přizpůsobí. Svaly jsou během spánku uvolněné, což přispívá k relaxaci organismu a zmírnění bolestí zad.

Z bio pěny

Oproti klasické matraci se vyznačují vysokým obsahem přírodních olejů, mají lepší antibakteriální vlastnosti a jsou ohleduplnější k životnímu prostředí.

Latexové matrace

Řadí se mezi nejluxusnější a nejdražší. Vyrábějí se ze směsí syntetického a přírodního latexu – kaučuku. Čím větší podíl má přírodní latex v matraci, tím je výrobek kvalitnější a dražší. Jejich silnou stránkou je bodová elasticita – k deformaci materiálu dochází pouze na místech, na které je vyvíjena síla, okolí zůstává bez deformací. Matrace se tak dobře přizpůsobí ležícímu tělu. Ortopedické vlastnosti latexových matrací ale fungují pouze v kombinaci s vhodným lamelovým roštem. Vyznačují se dlouhou životností a měkkostí, která ale není vhodná pro každého.

Sendvičové matrace

Skládají se z několika vrstev odlišných materiálů nebo z několika vrstev stejného materiálu s různou objemovou hmotností – matrace je tak rozčleněna do zón s různou tuhostí. Některý typ matrace můžete libovolně otáčet – tvrdší nebo měkčí stranou nahoru, podle tělesných parametrů ležící osoby. Podle použitých materiálů „sendviče“ se liší i cena matrace.

Gelové matrace

Spací plocha je vyplněná gelem, který je položen na nosné desce (většinou PUR pěna, nebo bio pěna). Gel je dokonale elastický a perfektně se přizpůsobuje tělu, matrace má vynikající hygienické vlastnosti a výjimečné schopnosti odvodu tepla, čímž se snižuje pocení.

Zdravotní matrace

Zde je nutné si dát pozor, jestli jde jen o reklamní trik, nebo o klinicky testovanou matraci, která má certifikát ministerstva zdravotnictví – pak lze očekávat skutečně výjimečné vlastnosti a konstrukci, která omezuje tvorbu proleženin, pocení a poskytuje vhodnou oporu pro páteř. Tyto matrace jsou vhodné pro dlouhodobě nemocné pacienty a používají se i v nemocnicích a léčebnách.
Zdroj: naseinfo.cz

Kvalitní matraci poznáte podle toho, že má bodovou elasticitu. To znamená, že při zatlačení se neprohýbá jinde než v místě tlaku.

Matrace TEMPUR® Original Luxe. Lze ji položit na statický i polohovatelný rošt, systém proudění vzduchu mezi vrstvou Tempur a pěnovou základnou zajišťuje odvětrávání (90 x 200 cm, výška 30 cm, nosnost 130 kg, snímatelný potah pratelný na 60 °C, záruka 10 let), www.prospanek.cz

JAK VYBRAT POLŠTÁŘ?

Polštář má za úkol zachovat správnou polohu hlavy a šíje při spánku. Aby se šíje na polštáři uvolnila, potřebuje 10 až 15 minut. Teprve po týdnu používání můžete s jistotou říci, jestli jste si vybrali správný polštář. Důležitá je i jeho životnost – v kondici vydrží asi dva roky. Nový si obstarejte ve chvíli, kdy se ten současný po přeložení v půlce nevrátí do původní polohy. Jedná-li se o velký polštář, ten přeložte ve třetině. Čím začít?
Zaměřte se na polohu, ve které většinou spíte. Nevíte? Bývá to poloha, ve které se cítíte nejlépe a nejčastěji v ní i usínáte. Některé značky už podle toho své výrobky označují. To vám orientaci usnadní.

NA BOKU

Na boku spí skoro 70 % lidí. Pro ně je nejvhodnější tvrdý nebo velmi tvrdý polštář, který udrží správnou polohu šíje a hlavy vůči zbytku těla, ve výšce 10 cm nad matrací. Vhodná je tradiční pěna nebo pěna s tvarovou pamětí či latexový polštář. Jejich kvalita a tvar vydrží déle než u péřového polštáře nebo polštáře z polyesteru.

NA ZÁDECH

Při spánku na zádech volte polštář, který udrží vaši hlavu a krk v přirozené poloze. Doporučuje se středně nízký a středně tvrdý polštář plněný některou alternativou peří, z pěny s tvarovou pamětí nebo z latexové pěny. Kdo má potíže s chrápáním, měl by zvýšit polohu celé horní části trupu nebo zvednout hlavu a šíji dvěma až třemi pevnými polštáři.

NA BŘIŠE

Spíte-li na břiše, je váš obličej velmi blízko matraci. Udržet správnou polohu vám pomůže nízký nebo měkký a dobře zmáčknutelný polštář plněný peřím, nebo jeho alternativou, polyesterem nebo tenkou pěnou. Vyhýbejte se pevným a vysokým polštářům.

KOMBINACE

Pokud polohy střídáte, nejlepší pro vás bude polštář s měkčími a tvrdšími místy nebo takový, který je uprostřed nízký pro spaní na zádech a po stranách vyšší pro spaní na boku. Vhodné jsou výrobky s pohankovými slupkami nebo ze smíšených materiálů.
Zdroj: dtest.cz

DRUHY ROŠTŮ

Postelové rošty se dělí na dvě základní skupiny – lamelové a segmetové.
Lamelové rošty se od sebe liší uložením lamel, jejich šířkou a počtem, vzdáleností mezi lamelami a možností nastavování tuhosti.
Segmentové rošty s pružným podepíráním těla patří do vyšší kategorie kvality, dokáží ideálně rozložit hmotnost těla.
Oba typy roštů jsou dostupné ve variantách nepolohovatelné, manuálně polohovatelné nebo polohovatelné pomocí motoru.
Zdroj: prospanek.cz

PĚT ZÓN
Pětizónový laťový rošt s nastavitelným dílem pro hlavu (vnější rám masivní bukové dřevo, lišty z březového dřeva, 140 x 200 cm, 28 lišt s pružinami), www.tchibo.cz

NEBEZPEČNÁ MODRÁ

Obrazovky televizorů, displeje počítačů, tabletů a mobilů svítí chladně modrým světlem. Pokud do nich hledíme i těsně před spaním, ohrožujeme tím kvalitu spánku. Je proto dobré je raději alespoň hodinu před spaním vypnout. Výrobci elektroniky si vliv barvy světa na kvalitu spánku uvědomují a již nabízejí aplikace, které dokáží změnit barvu světla a zahalit displej do „červeného závoje“, tedy eliminovat modrou složku světla.

Připravila: Mirka Vernerová
Foto: archiv firem

Uložit

Edit: