Pět otázek pro Kristýnu Venturovou

Práce studentky Kristýny Venturové působí křehce a decentně. Každý návrh vnímá v širších souvislostech, její tvorba balancuje na hraně artefaktu a designu. V zatím posledním projektu Lampiony se zamýšlí nad japonskými zvyklostmi, které se staly pro originálně pojatá svítidla zajímavou inspirací.

Který z vašich projektů je vám nejbližší?

Je těžké vybrat jen jeden, protože ke každému se váže úplně jiný příběh a spousta emocí. Každý je pro mě svým způsobem jedinečný. Ale pokud bych opravdu musela jeden vybrat, asi by to byla skleněná plastika Together but Apart, kterou jsem vytvořila na své stáži v Japonsku minulé jaro. Je mi nejbližší, protože jsem ji od začátku až do konce vytvořila sama a to nás neodmyslitelně sblížilo. Navíc jsou v ní uchované všechny moje dojmy a krásné vzpomínky na Japonsko, kam jsem se tak dlouho těšila. Nemůžu to sice zatím porovnat, ale s nadsázkou bych řekla, že pokud něco tak dlouho sami tvoříte a dáte do toho všechno, co můžete, je to skoro jako vaše dítě.

Heritage, intarzovaný tác s miskami (iroco a topolové dřevo, opalínové sklo), 2015

S jakými tvary, barvami a materiály pracujete nejraději?

Zatím jsem si ještě zdaleka nevyzkoušela práci s tolika materiály, barvami a tvary, s kolika bych si přála, takže budu vybírat pouze z dosavadní omezené škály: kromě skla mám moc ráda dřevo nebo keramiku. A z barev je pro mě těžké vybrat… Myslím, že na každé věci by mělo být něco výrazného – stačí třeba malý detail – třešnička na dortu. Někdy je to pro mě červená, bílá a jindy třeba černá. Například ve svém posledním projektu, kdy jsem navrhovala svítidlo, jsem ke skleněnému lampionu s bílým papírem uvnitř přidala jasně fialový textilní kabel inspirovaný odstínem, který se často používá v Japonsku.

Lampion (sklo, dřevo, bronz a papír), 2017

Tác na suši (dřevo, japonský lak uruši), 2014

 

Co vás v oblasti interiérové tvorby a bydlení v poslední době nejvíce zaujalo?

Určitě dřevěná knihovna Amy od designéra Daniela Danese, která je domyšlená do posledního detailu. Měla jsem možnost s ním nedávno spolupracovat v rámci vystavování v Pasáži českého designu v České národní bance, a tak jsme si přirozeně povídali i o našich projektech a představil mi knihovnu. Líbí se mi, protože je dotažená a počítá třeba i s tím, že se majitel jednou přestěhuje do menšího, nebo naopak většího bytu.

Carmine White (opálové, granátové a křišťálové sklo), 2015

Na čem právě pracujete a jaké novinky představíte v nejbližší době?

Aktuálně jsem ráda, že jsem úspěšně dokončila dva projekty – Lampion a skleněné misky, které byly ke konci ledna k vidění na UMPRUM v rámci ARTSEMESTRU. Jejich realizaci jsem se věnovala posledních několik měsíců a jsou zároveň i přípravou na můj bakalářský projekt, kterému se budu věnovat v následujících měsících.

Pivní sklenice (křišťálové sklo), 2014

Together But Apart (sklo), 2016

Jak si sama sebe představujete za dvacet let?

To je těžké říct… Pochopitelně bych ráda, aby mě to, co budu dělat, naplňovalo a mělo to i přesah – přinášelo to radost nejen mně, ale i dalším lidem. Ráda bych měla rodinu a čas na své děti. Asi nejlépe by se to dalo shrnout větou – ráda bych se věnovala tomu, co mě naplňuje a měla dostatek času pro ty, které miluji.

JEDNÍM SLOVEM – nejoblíbenější

dětská hračka – plyšák
produkt – sklenice
designér/architekt – Issey Miyake
interiérový prvek – váza
gastronomická lahůdka – kaviár
desková/ počítačová hra – Zaklínač
dovolená – Japonsko
citát/motto
„To send light into the darkness of men’s hearts – such is the duty of the artist.“
„Vnést světlo do srdce člověka – takové je poslání umělce.“
Robert Schumann

Připravila: Šárka Dumbrovská
Foto: archiv Kristýny Venturové

Více informací se nachází v březnovém vydání z roku 2017, které si můžete zakoupit za zvýhodněnou cenu zde.

Uložit

Datum vydání: 31. 3. 2017

Edit: