Stále hledám rovnováhu

Před rokem převzala Kristina Boda po svém otci vedení firmy Cobra, která je na našem trhu již 30 let. Cítí něco jako respekt a závazek k tradici anebo se chce vydat vlastní cestou a vtisknout klikám a firmě svoji vizi? To vše se dozvíte a ještě mnohem víc…

Jaké byly vaše první myšlenky hned po převzetí firmy?

Srovnat si v sobě vizi pokračování firmy. To byla vlastně hned druhá myšlenka poté, co jsme se shodli, že vedení převezmu. Tou první bylo, jestli to vůbec zvládnu. Je to těžko přenositelný pocit, převzít zodpovědnost nejen za velkou firmu, ale vlastně za tátovo životní dílo. Běžná manažerská pozice přináší zodpovědnost hlavně za vlastní výkon, v rodinné firmě sázíme do hry úsilí minulé generace, rodinné vztahy. Nemůžu připustit, že bychom byli neúspěšní.

Jak je to tedy s respektem k tradici a vlastní cestě?

Hledám rovnováhu pro sebe i naši firmu. Nejde jen o tradici výrobní nebo třeba marketingovou. Možná ještě důležitější je respektování „tradic“ ve směru ke kolegům nebo obchodním partnerům.
Na druhou stanu celý náš byznys běží na pevných základech, takže mám dost prostoru a síly posunout nás dál. A o tom je právě hledání naší rovnováhy – s respektem k práci táty a kolegů najít nové obchodní možnosti, jít zákazníkům blíž.

Kudy vedla vaše cesta do rodinné firmy?

Díky rodičům jsme měla možnost studovat marketing v Londýně. Výhodné bylo, že jsem od začátku plánovala nastoupit do Cobry, takže i studia jsem směřovala tak, abych získávala co nejvíc praktických informací. Je prostě skvělé mít možnost každou informaci, kterou při studiu získáváte, rovnou posuzovat pohledem „jak to využiji v naší firmě?“.
Motto vyučujících bylo: „Každý je zodpovědný za to, co si z této školy odnese.“ To mě oslovilo a drží mě to pořád. Musím říct, že rozdíl mezi studenty v Anglii a v Čechách vidím právě v tom, s jakou zodpovědností ke studiu přistupují. Ten anglický přístup je mi blízký a aplikovat ho můžete při přijímání jakýchkoliv informací, nejen ve škole. Prakticky hned po škole jsem pak nastoupila do Cobry, kde jsem po nezbytném kolečku zakotvila v marketingu. Měla jsem možnost poznat vnitřní fungování firmy i prezentaci navenek, za což jsem moc ráda.

Obor dveřního kování a žena, to je zajímavá kombinace. Jak se cítíte v prostředí, které je vnímáno spíš jako mužské?

Pokud technickým prostředím myslíte třeba vývoj technologií nebo servis, tak máte jistě pravdu. Tam se ráda spolehnu na erudici kolegů. Nicméně v prostředí naší firmy jsem vlastně vyrůstala, takže je možné, že jsem na mužský svět vlastně zvyklá a cítím se v něm dobře.

Ve svém oboru je vaše firma jedničkou na trhu. Vnímáte nějaké firemní nebo osobní výzvy, které před vámi stojí a které vás oslovují?

Sportovci často říkají, že těžší je vítězství obhájit, než získat. Ani v byznysu nejsou minulé úspěchy zárukou skvělé budoucnosti, takže prvořadý úkol pro mě je přinést takovou vizi, která osloví naše zákazníky, distributory i mé spolupracovníky a povede k úspěchu i v příštích letech. Osobně se nevidím jako firemní revolucionářka ani nemyslím, že je to potřeba. Chci firmu rozvíjet, ne ji demontovat a znovu skládat.

To znamená reálně co?

Chci posílit naši pozici na trhu, dostat se k zákazníkům blíž, ať již užší spoluprací s distributory nebo třeba rozvinutím online prodejů. Rozhodně musíme rozšířit naše exportní aktivity a mírně upravit portfolio hlavně o nová designová kování, kde cítíme velké příležitosti.
Klika je designový předmět, který kupujete na celá desetiletí, měl by respektovat měnící se designové trendy a zároveň nezestárnout po pár letech používání. Designová tvorba je proto v našem segmentu nezvykle náročná, ale pro mě osobně neskutečně fascinující.

Cobra letos získala prestižní designové ocenění Red Dot Design Award za sérii klik Cobra Q. Můžete sérii představit blíže?

Po dvouletém vývoji jsme na trh uvedli kolekci prémiových klik Q – Ultima, Spectra a Infinity. Ve spolupráci s renomovaným designérem Petrem Novague jsme vyvinuli kliky moderně elegantní, nadčasové a solidní. A co je důležité – jsou uživatelsky příjemné, fantasticky ergonomické. Celá kolekce získala nejvýznamnější světová designová ocenění včetně Red Dot, na což jsme skutečně pyšní. Ještě větší radost asi budeme mít, až začneme kolekce Q nacházet i v interiérech našich zákazníků.

Jaké kliky a jaký design se vlastně líbí vám?

Většinou oceňuji moderní přímé linie, oslovují mě nadčasovostí a čistotou. Každopádně je třeba designová očekávání zasadit do konkrétní reality – na chatě mám například kliky kované, rustikální. Zásadní je pro mě solidnost, kvalita – srovnejte třeba staré plastové kliky z paneláku s moderní kovovou klikou Q Infinity. Nejen klika, ale každý ideální produkt je nejen krásný, ale kvalitní, podložený skutečným řemeslem.

Jak vidíte vývoj dveřního kování? Převládne podle vás módnost nebo praktický design, či materiál s technologiemi?

Důležitý trend, který vnímáme, je spojení bezpečnostních technologií s otevíráním dveří. Týká se to nejen zabezpečení domů, ale hlavně firemních prostor a kanceláří. Pečlivě sledujeme všechny novinky a hledáme naše správné místo na tomto trhu.
V běžném chápání dveřních kování se vlastně celá staletí pohybujeme na stejném hřišti – funkce kliky je jasná, my jen zlepšujeme kvalitu a design. A myslím, že ještě dlouhá léta tu hru budeme hrát. Kliky mají být dlouho krásné a kvalitní. A my jen musíme včas poznat, co je pro zákazníky krásné.

Motto celé firmy je „S námi máte kliku.“ Co vy osobně – máte kliku?

Mám. A kdybych náhodou měla pocit, že je klik málo, můžu dojít do skladu a začít je počítat.

Komerční prezentace

Edit: