Garážová vrata – vaše (ne)nápadná vizitka

Garáž může být pevně spojena s domem, nebo může tvořit samostatnou stavbu. Může být vybavena moderním vratovým systémem s dálkovým ovládáním, nebo může být jen přístřeškem bez vrat. Pokud je ovšem garáž spojena s domem, hrají u ní právě vrata klíčovou roli.

Díky unikátní konstrukci vrat Trido Evo v odstínu Antracit bylo možné realizovat architektonické řešení, kde elegantní rám navazuje na plechové opláštění domu. Foto Trido

Garážová vrata nejen chrání váš majetek, ale také výrazně dotvářejí vzhled celé stavby a fungují jako tepelná i zvuková bariéra vůči okolí. Proto je dnes kladen značný důraz jak na jejich design, tak i na bezpečnostní a izolační parametry, celkovou provozní spolehlivost a komfort obsluhy.

 

Křídla už nejsou v módě

Ještě před třiceti lety tvořila typický způsob zavírání garáže křídlová vrata, postupně se však začalo přecházet na modernější a provozně pohodlnější vrata výklopná. Ta kromě rychlejšího způsobu otvírání umožňovala i částečnou tepelnou izolaci. U obou typů vrat ovšem byl potřeba dostatek prostoru zejména venku před garáží. Největší předností takových vrat byla nízká cena, všechny ostatní parametry šly zpravidla stranou. Na výrobu křídlových, ale i levných výklopných vrat se často používal obyčejný plech bez zateplení. Vrata proto logicky špatně těsnila a vyžadovala pravidelnou údržbu. Dnes však máte k dispozici moderní vratové systémy, jimž vévodí vrata sekční a rolovací. Pokud přece jen narazíte na vrata křídlová, půjde s vysokou mírou pravděpodobnosti o stylová vrata v retro stylu, která jsou zateplená a bezúdržbová. Taková vrata najdou logické opodstatnění tam, kde mají sloužit jako vstup do domu se snadným ručním otvíráním.

 

Lamelová čili rolovací

Pro menší stavební otvory a tam, kde je potřeba šetřit místem, představují ideální řešení vrata rolovací. Nezabírají totiž žádný prostor na stropě, v garáži ani jejím okolí. Zároveň ovšem nenabízejí tak kvalitní tepelnou izolaci jako sekční vrata (viz dále) a jejich pořizovací cena je spíše vyšší, navíc mají hlučnější dojezd. Proto se používají nejčastěji v případech, kdy terén, stavební nebo provozní omezení brání v instalaci sekčních vrat. Jde však o ryze moderní systém ovládání, který je na hony vzdálený od jednolité kovové rolety časů minulých. Pokud ovšem opět nehledáte stylové retro – to samozřejmě existuje! Roletová vrata současnosti se skládají z elegantních zateplených lamel s elektrickým pohonem, které lze pohodlně ovládat na dálku. Hlučnější dojezd je jen drobnou kosmetickou vadou.

 

Přednosti sekčních vrat

Patrně nejčastěji využívaným typem garážových vrat jsou dnes vrata sekční. Nabídnou vám elegantní vzhled, tichý provoz a zateplení nejméně čtyřcentimetrovou vrstvou polyuretanové pěny. Skládají se z jednotlivých sekcí (širších než lamely), jež pomocí systému torzních pružin zajíždějí na vodicích kolejnicích pod strop garáže. Jejich výhody jsou nesporné. Venku i uvnitř vám šetří prostor. Před garáží můžete klidně zaparkovat, aniž by to omezovalo otvírání či zavírání vrat. Většina sekčních vrat disponuje rovněž bezpečnostními zámky, které okamžitě zastaví pohyb vrat, takže se nemusíte bát poranění svých dětí ani domácích mazlíčků. Jednotlivé sekce jsou kvalitně zateplené, proto nehrozí únik tepla z objektu. Vrata lze vybavit řadou doplňků: větracími mřížkami, prosvětlením, bezpečnostními prvky, ale také integrovanými dveřmi. Sekční vrata mohou mít šířku až 5,5 metru a výšku až 3 metry, takže se hodí i pro dvojgaráž nebo hromadné garáže. Úctyhodná je dnes také nabídka barev a dekorů, mezi nimiž vládnou metalické odstíny a imitace dřeva. Designéři vám vycházejí vstříc, abyste mohli dokonale barevně sladit celý dům.

 

Praktická vrata posuvná

Přes všechny výše uvedené superlativy se může stát, že sekční vrata do stavby nelze zabudovat. Buď kvůli nedostatku místa na stropě garáže, nebo kvůli nějaké podstatné překážce v oblasti stropu. Nezoufejte. Jako základní varianta náhrady se nabízejí vrata posuvná, která se na stejném principu posouvají nikoli pod strop garáže, nýbrž podél její boční stěny. Tato „varianta z nouze“ má také pečlivě zateplené sekce (jen nastojato) a nabídne vám ještě jednu zajímavou výhodu: Posuvná vrata leckdy nemusíte otvírat naplno – už při částečném otevření vytvoří prostor pro snadný a zcela přirozený průchod osob nebo průjezd s kolem. Zatímco u sekčních vrat byste museli budovat samostatný dveřní otvor, tady stačí drobné pootevření.

 

Garáže za hubičku

Netoužíte po zděné garáži? Není vaším snem projít suchou nohou z auta až do předsíně? Pak máte řadu dalších možností, jež jsou levnější a jednodušší. Základní variantu představuje plachtová garáž. Na ocelové konstrukci je natažena voděodolná plachta z tkaného polyetylénu, která má vysokou odolnost proti protržení. Tento „stan pro auto“ můžete postavit kdekoli, snadno se montuje i demontuje. Mobilní je i plechová garáž, která vašemu vozu nabídne téměř srovnatelný komfort parkování jako garáže zděné. Díky úpravě pomocí žárového zinkování vykazuje poměrně dlouhou životnost a dá se dodatečně upravit barevným RAL lakováním. Třetí variantu představuje betonový prefabrikát. Rovněž prefabrikovaná garáž je mobilní, ale musíte ji přemisťovat jako celek pomocí těžké techniky. Garáž vám přivezou hotovou na korbě náklaďáku a může tvořit od počátku součást stavby rodinného domu. To je praktická varianta: Během stavby využijete prefabrikovanou garáž jako sklad.

 


Sekční vrata prakticky

foto Vekra

Jednou z prvních otázek při výběru sekčních vrat bývá estetický soulad s okny a vchodovými dveřmi. Pokud plánujete pořízení všech otvorových výplní, je ideální pořídit spolu s nimi také garážová vrata a vše designově sjednotit. Jeden dodavatel bude navíc držet záruku za kompletní dodávku. „Našim klientům jsme schopni zároveň s dodávkou oken, dveří a stínění zajistit také sekční garážová vrata sladěná do stejné barvy. Důraz u nich klademe na kvalitní provedení, tepelnou izolaci a zejména na bezpečný a spolehlivý provoz,“ říká David Šejvl, manažer značky Vekra. „Poskytujeme nadstandardní záruku jak na samotná vrata, tak i na elektrické prvky. Pokud od nás má klient okna, stínění i garážová vrata, lze zajistit, aby mohl vrata ovládat ze stejné aplikace ve svém mobilním telefonu jako stínění.

Sekční vrata se skládají z navzájem spojených panelů, které mají sílu 42 mm nebo 67 mm. Ty díky větší síle materiálu představují ideální řešení pro pasivní a nízkoenergetické domy. „Dostatečná tepelná izolace vrat je zajištěna pomocí technologie termoframe. Jde o kryty zárubní, které přeruší tepelný most a sníží tepelné ztráty. Uplatnění najdou především v pasivním domě, který vyžaduje dostatečnou vzduchotěsnost a izolaci obálky domu,“ připomíná David Šejvl z Vekry. Pohyb vrat je řešen motoricky pomocí dálkového ovladače, ale lze ho doplnit i o ruční otevírání, záložní zdroj a zámeček pro případ výpadku proudu. Pokud do garáže není jiný vstup, je možné garážová vrata doplnit o integrované dveře. Prosvětlení garáže bez oken zajistí případné prosklení panelů. Vrata navíc disponují bezpečnostní pojistkou, která při zavírání detekuje případnou překážku.

Osazení garážových vrat je možné provést dvěma způsoby – do otvoru nebo na otvor. O konkrétním způsobu rozhoduje montážní technik na základě stavební situace a také představ zákazníka. „Při montáži na otvor se garážová vrata kotví z vnitřní strany místnosti a kostra vrat rámuje otvor po jeho obvodu. Samotná vrata jsou při pohledu zvenčí mírně zapuštěná. Pro tento způsob osazení musí být zevnitř kolem otvoru dostatek místa, ideálně alespoň 10 cm,“ vysvětluje David Šejvl. Je ale třeba počítat se snížením hloubky garáže. Výhodou tohoto postupu jsou menší tepelné ztráty. Když kolem otvoru zbývá méně než 6 cm, využívá se montáž vrat do otvoru. „Při tomto způsobu osazení se garážová vrata kotví do ostění a nadpraží v otvoru a z vnější strany tvoří jednu rovinu s povrchem zdi. Zůstane tak zachovaná původní hloubka garáže. Tento postup také umožňuje překrýt původní rám starých vrat bez zednického zapravení,“ tvrdí odborník z Vekry. Nevýhodou je snížení šířky a výšky otvoru a také horší tepelně izolační vlastnosti po obvodu vrat.

Při montáži garážových vrat je třeba dbát na geometrickou přesnost otvoru a povrchu stěn a také na dostatečnou nosnost dotčených ploch. „Je nutné si uvědomit, že otevřená vrata plnou vahou visí na stropě nebo střešní konstrukci. Případné zakrytí stropu například sádrokartonem je tedy nutné provést až po osazení vrat. Při montáži by již měla být hotová i podlaha, jinak je nutné vrata v požadované výšce podložit,“ objasňuje David Šejvl. Je nutné pamatovat i na to, že dodavatel by měl provádět pravidelně jednou ročně revizi garážových vrat. Ta spočívá v kontrole chodu, seřízení a vyčištění drah a pantů. Dobře nastavená vrata v ručním režimu při otevření přibližně do 1 m výšky nad zem zůstanou viset – ani nepadají, ani nestoupají.

text: Vít Straňák

foto: se souhlasem firem Trido, Hormann, Vekra, Kružík

Datum vydání: 23. 5. 2023

Edit: