Dva moderní byty

Ve městě Brescia vznikly radikální rekonstrukcí zchátralých interiérů historického paláce dva prostorné byty. Jsou shodného půdorysného tvaru, leží totiž v podlažích přímo nad sebou. Kvůli rozdílu ve světlé výšce dostal však každý své individuální architektonické řešení.

Foto Ottavio Tomasini

První prostor patří mezonetu v tzv. pianu nobile, jak je označováno zpravidla první patro šlechtických paláců a zámků, ve kterém je umístěna sestava reprezentativních prostor. Tento byt využívá výrazný vertikální aspekt s výškou stropu 4,4 metru, zatímco druhý byt nad ním se zaoblenou stěnou (ve třetím nadzemním podlaží) naopak více pracuje s horizontálním směrem a místnosti odděluje sníženými příčkami. Zaujmou bohaté kulisy původních historických konstrukcí, jako jsou dřevěné trámové stropy, kamenné a cihlové zdivo či oblouková nadpraží oken.

 

Před rekonstrukcí

Oba interiéry byly v nevyhovujícím technickém stavu. Původní dispozice rozdrobila prostory na množství malých místností, některé dokonce bez přístupu denního světla. Štukový podhled zakrýval nejzajímavější architektonické prvky, tedy zdobené dřevěné průvlaky a dřevěný trámový strop. Ty byly odhaleny až na začátku demoličních prací. K tomu nosné dřevěné průvlaky vykazovaly v nálezovém stavu viditelný průhyb. Trámový strop je v bytech pnutý různým směrem; zatímco v mezonetu v pianu nobile vede středový průvlak rovnoběžně s fasádou, v bytě se zaoblenou stěnou kolmo k fasádě. Sekundární stropní trámy byly v několika místech nahodile oslabeny výřezy pro kouřovod. Nosná konstrukce musela být proto zespodu vyztužena ocelovými sloupy a trámky a shora ve skladbě podlahy doplněna betonovou mazaninou s kari sítí. Ani v jednom bytě neodpovídalo stávající provozní a hygienické vybavení normovým požadavkům.

Oblá příčka vytváří výklenek jídelny s kulatým stolem italské značky Magis. Konferenční stolek Cross Legs z dílny miduny stojí na koberci od Carpet Edition. Foto Ottavio Tomasini Foto Ottavio Tomasini

Vložené objekty

Cílem architektonického řešení, které v roce 2017 navrhlo moderní studio alepreda architecture se sídlem v New Yorku a italské Brescii, bylo připomenout velkorysou atmosféru původních prostorů a přitom vytvořit čitelnou a funkční vnitřní dispozici. Provozy od sebe oddělují „stěnové objekty“. Tyto bílé, abstraktně skulpturální vložené objekty (svou velikostí někde mezi architekturou a mobiliářem) jsou v protikladu k textuře historických materiálů svou formou navýsost současné. Snížená výška stěnových objektů propouští světlo do hloubky dispozice. Ve stejné výšce končí také sádrokartonová předstěna u obvodových zdí. Slouží nejen k zakrytí nerovností historické konstrukce, ale také k skrytému vedení instalací (rozvody elektřiny a médií) a k vystavení osobních předmětů v mělkých nikách. Zároveň oddělují funkce a jemně naznačují jednotlivé místnosti.

 

Zařízení

Byty jsou vybaveny střídmě, ale pečlivě vybraným mobiliářem. Na míru vyrobené kuchyňské sestavy a truhlářské prvky z dubového dřeva doplňuje v mezonetu bílý a dubový nábytek, v bytě se zaoblenou stěnou pak nábytek z ebonizovaného tmavého dubu. Většina mobiliáře pochází z dílny firmy miduny, sesterské společnosti architektonického studia alepreda. Nábytek značky miduny navrhuje architekt Alessandro Preda a v italské Veroně jej vyrábí mistři truhlářského řemesla. Jednotlivé kusy kombinují nadčasovou formu s hřejivými materiály a rozmarnými akcenty. Vzniklé napětí mezi jemnou řemeslnou prací a minimalistickou formou dále umocňuje kontrast starého a nového, který se odehrává na úrovni architektury.


Mezonet v pianu nobile se nachází v místě původního hlavního společenského sálu paláce. Velkorysost historického prostoru připomíná záměrně odhalená nepřerušovaná plocha stropu. Vložené objekty koupelny a spacího patra jsou řešeny jako abstraktní propojené útvary. Z obytného prostoru vede schodiště na spací patro, kde široká sádrokartonová konstrukce zábradlí slouží zároveň jako čelo postele a noční stolek. Objekt spacího patra v sobě skrývá další úložné skříňky, regály a niky.

přízemí a spací patro mezonetu. Foto Ottavio Tomasini


Byt se zaoblenou stěnou rozdělují dvě snížené příčky, oblá a pravoúhlá, a samostatný objekt koupelny a šatny. Jednotlivé místnosti jsou tak spíše naznačené než přísně uzavřené. Oblá příčka odděluje malou kuchyni na jedné straně a útulný výklenek jídelny s kulatým stolem na druhé straně. Pravoúhlá příčka definuje přechod z obytného prostoru do ložnice. Směrem do obytného prostoru navíc vytváří polici pro televizní obrazovku a niku pro radiátor, směrem do ložnice čelo postele.

půdorys druhého bytu, foto Ottavio Tomasini


Naše studio klade silný důraz na řemeslo, tvoří návrhy napříč směry a využívá digitální modelování. V tomto případě jsme do bytů vložili bílé, abstraktně skulpturální objekty, které jsou svou velikostí na pomezí mezi architekturou a mobiliářem a plní hned několik funkcí najednou. Skrývají provozní prostory i nerovnosti historické konstrukce, tvoří niky, oddělují funkce i naznačují místnosti. Statiku a technickou podporu mělo na starost studio Tecnico Zampedrini, realizaci Green Cantieri. www.alepreda.com

Alessandro Preda, architekt a designér, nábytku, autor rekonstrukce


 

 

text redakce

foto Ottavio Tomasini

Edit: