Smetanová krása

Starosvětský sen ve smetanové barvě evokuje atmosféru babiččiny kuchyně. Přitom nás překvapí svou funkčností a moderním vybavením. A také tím, jak celý interiér bytu pracuje s velmi malým prostorem, jenž zároveň člení i sjednocuje.

Tato hravá kompozice se nachází v bytě řadového městského opavského domu ze začátku dvacátého století. Dům byl ve zuboženém stavu vrácen v restituci současné majitelce. Ta bydlí trvale v Německu, nicméně zde pobývá několikrát ročně při svých pracovních cestách po Česku. Majitelka te2dy potřebuje jen minimum úložných prostor, a byt tak může být velmi vzdušný a nepřeplněný. Občas jej využívají i bratři s rodinami a dcera s vnoučaty. Proto kladla velký důraz na flexibilitu, jednoduchý provoz a pohyb v bytě. Nové vnitřní členění, barevnost a materiály i veškerý nábytek, dveře a obložení stěn pochází z dílny rodinné firmy Form. O procesu tvorby interiéru a jeho podobě jsem si povídala s autorem návrhu a vedoucím projektu Ing. Josefem Bartákem.

 

1

Jak vznikal návrh nového interiéru? Jak vypadalo členění bytu před rekonstrukcí?

Majitelka mi řekla, že její byt v Německu je zařÍzený starožitným nábytkem a že tento by k němu chtěla v kontrastu. Zeptal jsem se jí, jak bude byt využívat, a předložil jí svou představu interiéru. Líbilo se jí to tak, že vše ostatní již nechala na mně a dala mi v mé designérské práci zcela volnou ruku. Což bylo skvělé. Společně jsme vybírali koberce, dlažby a další vybavení (vana, umyvadlo atd.). Majitelka nejprve nechala zrekonstruovat celý dům a pak tento byt v nejvyšším podlaží, který si vybrala pro sebe. Původní dispozice byla 3+1, nyní po rekonstrukci je 2+1. Za zádve- řím vstupu následovala malá členitá předsíňka s dveřmi do původní miniaturní toalety a koupelny i dalších tří pokojů, která byla osvětlená pouze přes luxfery, které ji oddělovaly od kuchyně. Původní řešení neodpovídalo současným standardům a trendům. Nám i majitelce šlo samozřejmě o to, aby se do bytu vešlo vše, co má, a přitom byl designově čistý, ergonomický a útulný.

Kam oko pohlédne, tam spolu interiér „hraje“. Čím to je?

Tvořil jsem jej tak, jak jsem to cítil, jak na mě interiér promlouval. Jednotný ráz interiéru je dán především dveřmi, světly, použitým materiálem nábytku, vitrín a dveří (dřevo a sklo), stejnými kobercovými krytinami, dlažbami a podlahovým topením i malbami stropů a římsováním stěn. Povrch na míru vyrobených dveří a dvířek, stejně jako většiny vestavěných částí interiéru, tvoří jasanová, jemně bělená dýha. Dveře jsou otvíravé, výjimku tvoří zasouvací dveře pracovny. Všechny místnosti bytu mají bezprahovou úpravu, béžově bílou dlažbu a jednotný koberec se střiženým vlasem. Koberec je oranžovočervené barvy s drobným melírem a bordurou, který opakuje motiv římsování uplatněný na sádrokartonových stropech. Byt osvětlují vestavěná zapuštěná svítidla v podhledu či kolem něj. Malby stropů a kontury stěn jsou bílé, pouze vybrané plochy stěn jsou vymalovány šedobéžově. Secesní prvky fasády jsem nechal „promlouvat“ i v interiérovém pásu obvodového římsování všech místností, ukončení sníženého podhledu nad kuchyňským ostrůvkem i novém kulatém podhledu v předsíňce. Na klíč zhotovený interiér doplňují podle našeho návrhu nově zapaspartované obrazy a grafika z majetku investorky, zejména díla známé malířky Jany Pivovarské z blízkého Hradce nad Moravicí.

4

5

Jak vás napadlo zkosit stěnu ložnice a dát skříně do čela postele?

Vše začalo změnou dispozic. Nechal jsem vybou- rat tři stěny a udělat nové rozvody vody, elektřiny a plynu. Jinak jsem do nosných stavebních konstrukcí moc nezasahoval. Vybouráním stěn jsem vytvořil společný obytný prostor kuchyně s obývacím pokojem, propojený do předsíňové chodby vchodem s otevřeným šatníkem. Toaletu jsem spojil s původní koupelnou, osvětlenou jedním oknem a tuto novou místnost jsem navíc zakrojil šikmo do prostoru sousední ložnice, abych ji rozšířil, ale zároveň se vyhnul ložnicovým oknům. Koupelna tím získala neobvyklý, víceúhelníkový půdorys, který se z druhé strany propsal do podobného tvaru ložnice. Tomu pak samozřejmě bylo třeba podřídit i nábytek. V koupelně jsem do výklenku umístil oválné umyvadlo se skříňkou a organicky tvarovanou vanu s prosklenou zástěnou, na rovnou stěnu pak skříňku, jejíž přepážka kryje toaletu. V ložnici jsem čelo dvoulůžka postavil rovnoběžně se stěnou koupelny, takže ležící to vnímá jako rovnou stěnu. Do vysokého postelového čela jsem zezadu ukryl skříně, které je zpevňují a přitom nejsou ode dveří vůbec vidět. K šatníku je přístup z jedné strany postele a k prádelníku z druhé.

6

9

Původní stav: 1 – vstupní chodba 2 – pokoj 3 – kuchyně 4 – pokoj 5 – pokoj 6 – koupelna 7 – WC 8 – balkon / Nový stav: 1, 2 – vstup a obytná kuchyně 3 – pracovna 4 – ložnice 5 – koupelna a WC 6 – balkon

Společný prostor vzniklý z kuchyně a obývacího pokoje působí často výsledným dojmem jako dvě místnosti pouze zbavené dveří. Jak jste dosáhl toho, že jsou kompaktní?

Vše jsem kompozičně propojil, což prostor prozářilo. Kuchyň působí pocitem čistoty a nostalgie starých časů. Plastičnost a tajemství jsem navodil světly, stěnami a vitrínkami. Dopadající světlo vytváří na smetanové barvě proměnlivé odstíny a nálady. U vstupu do společenského prostoru je v boku kuchyňské linky předsíňová odkládací šatní stěna. Kuchyňský nábytek i ostrůvek jsme vyrobili na míru. Sestava vestavěných skříní v sobě skrývá kuchyňské spotřebiče, zakončena je nárožím s prosklenými vitrínami, na něž navazuje obložení stěn v linii skříněk. Nároží je vytvořeno bez tradičního sloupku, skleněné police jsou uchyceny na subtilní nerezové trubce. Uprostřed místnosti je ostrůvek s varnou a mycí částí. Její horní část chrání asi dvacet centimetrů zvýšený prosklený lem, v místě vaření vyztužený nehořlavým zpevněným materiálem. Při vyprsknutí či rozlití hrnců není ohroženo okolní vybavení. Ke kuchyňskému ostrůvku přiléhá trojmístný rozkládací jídelní stůl ve tvaru lístku s polokřesílky z ohýbaného dřeva (TON). Na bočních stěnách pod obrazy se nachází dvojice námi přečalouněných dvousedaček a volně v prostoru náš prosklený konferenční stůl s houpacím křeslem a audiovizuální soupravou.

7

10

11

 

3

Ing. Josef Barták (1942)

Firmy Formdesign a FORM jsou dvě součásti české rodinné firmy – otce a dvou synů. FORM, spol. s. r. o. založil jejich otec Ing. Josef Barták roku 1991. Studio addesign Mg.A. Daniela Bartáka a jeho bratra Ing. Aleše Bartáka se roku 2004 sloučilo s firmou FORM a vznikl tak Formdesign. Dohromady se zabývají tvorbou a výrobou atypických interiérů na míru i typizovaného a atypického kancelářského, sedacího a stolového nábytku. Nábytek i interiéry zahrnují celou škálu realizací – od komerčních prostor po veřejné budovy až po bytové domy. Důraz kladou na ergonomickou kvalitu, technickou dokonalost i původní design, čímž si získali spoustu spokojených zákazníků i řadu ocenění.

Kontakt: www.formdesign.cz  www.forminteriery.cz

Uložit

Edit: