Souhra materiálů, světla a barev

5

V bytě našly uplatnění přírodní materiály. Ostrůvek v kuchyni je vyroben ze žuly. Digestoř a vinotéka jsou schovány uvnitř.

Byt, který si klient koupil v rezidenčním projektu, představuje oázu klidu v samém centru Prahy, a navíc nabízí krásný výhled do Nuselského údolí. Jeho současná podoba si však vyžádala nejen rekonstrukční úpravy, ale i velké množství invence ze strany majitelů a architekta

O návrh dispozičních úprav a zařízení bytu o rozloze 175 metrů čtverečních a rozlehlé terasy majitelé na základě doporučení požádali Mgr. A. Jana Nedvěda. Požadavky investorů na konečnou podobu bytu nebyly malé – kromě samozřejmé funkčnosti to měla být ukázka originálního řešení, dokonalá, a přitom neobvyklá souhra různých materiálů společně vytvářejících jedinečnou kompozici – šperk.

2

Pohled do vstupní chodby. V místě relaxační koupelny vybíhá její výrazná mozaika do patinované dřevěné podlahy vstupní haly.

BYT SE OTEVŘEL 
Podle slov architekta první, co bylo třeba změnit na původní dispozici, bylo její otevření. Toho bylo dosaženo zásadním vybouráním zdi za vstupní předsíní. Tímto krokem se celý prostor otevřel – již na prahu vstupních dveří vidíte až na terasu a přes ni panoráma města. Prostor původní vstupní chodby slouží jako šatna. „Jinak se základní rozložení prostor bytu příliš nezměnilo,“ ohlíží se architekt. Drobnější stavební úpravy vedly k funkčnějšímu dispozičnímu řešení. Korigovalo se vše, ale většinou již pomocí jemnějších metod než bouráním nosných zdí.

3

4

6

ZAJÍMAVÁ KOMPOZICE 
Byt o dispozici 4 + k. k. poskytuje majitelům maximálně funkční zázemí. Z předsíně je přístup do hostinského pokoje a relaxační koupelny s klasickou saunou a párou. Za dveřmi skrytými v obkladu stěny na protější straně je v prostorech původní předsíně situována šatna. Na předsíň navazuje hlavní obytný prostor – s kuchyní, jídelním stolem a obývacím pokojem. Napravo od obývacího pokoje je situována ložnice a dětský pokoj, naproti zmíněná šatna, samostatná toaleta a koupelna s prádelnou. Jak z obývacího pokoje, tak z ložnice i dětského pokoje je přístup na terasu. Interiér je koncipován jako celek, do kterého jsou vloženy tři „bloky“ – tři funkční zóny, které vytvářejí, modelují prostor. Plášť bloků je z různých materiálů. V bloku, jehož obal tvoří zkorodovaný plech, je ukryta lázeňská koupelna a úložné prostory kuchyně, v protějším bloku pokrytém surovou černou ocelí je šatna, toaleta a hlavní koupelna. Ve třetím metalickém bloku je situována ložnice a dětský pokoj.

7

Detail kuchyně dokazuje, jak dobře si rozumí kámen a kov.

10

Velkou roli v interiéru hrají přírodní materiály – kov, kámen, sklo a dřevo.

MATERIÁL, SVĚTLO A BARVY 
Výjimečnost bytu však netvoří pouze zajímavá dispozice, ale především použité materiály. Zvláště již zmíněný plech, který je v bytě obsazen i do dalších rolí. Z orezlého ocelového plechu jsou vyrobeny úložné části kuchyňské sestavy. To, že si kov rozumí s kamenem, dokazuje ostrůvek v kuchyni z opalované černé žuly. Dalším zajímavým materiálem je křišťál, z něhož je vyrobena deska jídelního stolu, nebo přírodní kůže na vysokém čele dvojlůžka v ložnici. Důležitá role v bytě připadá samozřejmě dřevu. Součástí kuchyňské sestavy je teakový mycí pult. Jednotícím prvkem v celém bytě je podlaha z dubových prken, která jsou patinována do oxidovaného surového povrchu. Na konečném vzhledu bytu se nemalou měrou podílejí i barvy a světlo. Na stěnách je například použita gradientní výmalba, kdy jedna barva přechází plynule do další. Konkrétně v kuchyni zelenkavá barva postupně přechází v šedo-okrovou, pak se pomalu mění v rezavou za knihovnou a opět vrací k původnímu okru. Nejde pouze o příjemný estetický efekt, ale i praktickou stránku věci – žádoucí modelování prostoru. Tento způsob výmalby opticky zkracuje dispozici, ubírá obývacímu pokoji na délce apod. Barvám v interiéru pomáhá s modelováním prostoru i světlo. Klasický systém světelných okruhů byl navržen tak, aby vytvářel různé scény. Veškeré prvky interiéru s výjimkou sedacího nábytku jsou atypickým autorským návrhem. Jedním z jejich charakteristických znaků je čistota – prvky mají minimum úchytek, což umožňuje vyniknutí materiálu. Stejnou šanci zde dostal kámen – digestoř i vinotéka jsou schovány v kamenném ostrůvku. Výjimku představuje knihovna vytvořená kompozicí šikmo levitujících dubových prken s patinou. Ta se neschovává, naopak dominuje místnosti. „Knihovna je pro mě vždy takovým archetypem, který rád vytvářím v každém projektu originální,“ říká Jan Nedvěd. Komfort bydlení umocňují moderní technologie. S citem je řešeno jeho ozvučení, které se ovládá pro všechny prostory z centrálního serveru. Rozvody a kvalitní reproduktory jsou ukryty pod omítkou, aby neubližovaly vzhledu interiéru. Ze stejného důvodu je televize zapuštěna do niky. Stejně citlivě je řešeno i chlazení bytu, která je schované na stropě pod omítkou.

8

Původní: 1 – předsíň – chodba, 2 – WC, praní 3 – komora, 4 – pracovna, 5 – obývací pokoj, 6 – jídelna, 7 – kuchyň, 8 – šatna, 9 – ložnice, 10 – koupelna, 11 – pracovna, 12 – terasa

9

Nový: 1 – předsíň – chodba, 2 – pokoj pro hosty, 3 – koupelna s párou, 4 – sauna, 5 – šatna, 6 – obývací pokoj, 7 – kuchyň, 8 – chodba, 9 – WC, 10 – dětský pokoj, 11 – koupelna, praní, 12 – ložnice, 13 – terasa

11

13

15

TERASA V ROLI ZAHRADY
Dřevěná terasa o rozloze 55 metrů čtverečních má charakter zahrady. Její hlavní prvek představuje kompozice květníků s dekorativní květenou či užitnými bylinkami, další vybavení slouží výhradně k relaxaci. Nechybí gril ani velký stůl k příjemnému posezení doplněný markýzami pro stínění či naopak topidly pro zahřátí. Květiny a keře vyrůstají z atypicky navržených květníků vyrobených z nerezu či lakované oceli. Možnosti odpočinku rozšiřuje venkovní whirlpool. Na bytě je vidět harmonická spolupráce investora a architekta. „Klient mě nijak neomezoval, ale naopak inspiroval k maximálnímu výsledku. Vše se dělalo postupně, místo po místě, nevynechal se žádný detail,“ ohlíží se architekt. A vyplatilo se – vznikl šperk. Při jeho příchodu na svět nechyběl nápad, použity byly nejčistší materiály, které pak byly zpracovány s mistrnou precizností.

14

Přírodní materiály nechybějí ani v ložnici, kde je kromě dubové podlahy reprezentuje přírodní kůže na vysokém čele dvojlůžka a teak na soklové skříňce.

17

Rozlehlá terasa je koncipována jako zahrada. Užitkovou část představuje bylinková zahrádka, relaxační gril, velký stůl, designové květináče s keři, květinami, ozdobnými květinami a venkovní whirlpool.

18

19

1

Z patinovaných prken dubu je vyrobena knihovna.

 

 

12

Mgr. A. Jan Nedvěd (1973) 
Vystudoval architekturu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové (ateliér prof. Martina Rajniše). Od roku 1996 začal spolupracovat s Barborou Škorpilovou, s níž v roce 1999 založil studio mimolimit, jehož byl partnerem do roku 2008. V tomto roce se osamostatnil a založil studio Nedvěd architekti. Hlavním principem práce studia Nedvěd architekti je hledání nových prostorových řešení architektonických interiérů a exteriérů ve veřejné i soukromé sféře s důrazem na harmonické propojení detailu a celku pomocí zvolených materiálů, světel a barev. Design a architektura jsou v našem pojetí nositeli příběhu, v němž se propojuje vize tvůrce s potřebami a touhami klientů.“ 
Vybrané realizace a výstavy: 
◗ 2013 – projekt kanceláří TP, Praha, projekt interiéru bytu ve Vídni, 
◗ 2011 – projekt vily Na Kozinci, Praha (od 2008), projekt interiéru nové budovy radnice Prahy 4 
◗ 2010 – projekt interiéru bytu Vršovice 
◗ 2008–2009 – projekt interiéru historické budovy radnice Prahy 4 
◗ 2007–2008 – projekt interiéru kancelářské budovy PPF Gate, Praha – Dejvice 
◗ 2005 – projekt vily Atletická, Praha – Strahov, projekt hotelu Perla, Praha – Staré Město – spoluautor v rámci studia Mimolimit, projekt hotelu Hilton, Ulánbátar, Mongolsko – spoluautor v rámci studia Mimolimit 
Kontakt: Nedvěd architekti Dušní 8/906, 110 00 Praha 1 tel.: 222 314 825, +420 731 176 594 e-mail: jan@nedvedarchitekti.cz www.nedvedarchitekti.cz

Save

Edit: