Víkendové bydlení plné uměleckých děl

Nadaný architekt vykouzlil z chalupy pro manželský pár pohodlný prostor pro větší rodinu, odrážející úctu k tradici i k umění.

Ing. arch. Michal Motyčka architekt, umělec, vydavatel, autor projektu

„Tato rekonstrukce probíhala jako dialog, společně s klienty Olgou a Janem Trčkovými jsme se snažili v poměrně krátkém čase – proměna trvala zhruba rok – zrealizovat nejlepší možné řešení. Dům je zvenčí původním venkovským stavením, stojícím v uliční řadě půvabné vesnice v České Kanadě. Naším záměrem bylo vytvořit zde místo setkávání a relaxace pro početnou rodinu, vyhovět současným nárokům na komfort a přitom zachovat autentičnost prostředí i domu. Hlavními znaky této stavby jsou světlo, přirozenost, propojení interiéru s exteriérem, společný prostor pro komunikaci i intimní místa.”


Stěnu vpravo i podlahu u okna zdobí Kytky od Krištofa Kintery. Sochu Trophy vlevo vytvořil student UMPRUM Dante. Mezi jejími parohy se objevuje pavučinka z řetízků, symbolizující symbiózu a alianci zvířat v přírodě. Foto Filip Šlapal

 

Projekt chalupy v Albeři, která by měla sloužit k aktivnímu odpočinku několika generací, je společným dílem manželů Trčkových a mladého umělce a architekta Michala Motyčky. S Olgou Trčkovou, spolumajitelkou a zakladatelkou DSC Gallery, se autor projektu seznámil díky své instalaci v Museu Kampa v roce 2009 a jejich dlouhodobá spolupráce začala roku 2012 výstavou Hledání řádu, kterou připravili s výtvarníkem Václavem Ciglerem. Osvícená a tvůrčí investorka Olga s vytříbeným vkusem proměnila obytný prostor v galerii současného umění. Její manžel Jan Trčka v chalupě a okolí Albeře strávil mládí a toto stavení má pro jeho rodinu životně důležitý význam. U některých prvků architekt Motyčka respektoval zadání, u jiných koncepčně vycházel především z funkčnosti – například v usazení domu, jeho rozšíření pro velkou rodinu, zachování světnice jako hlavní obytné místnosti apod.

 

Tradice & současnost

Projekt respektuje hmotu 150 let starého historického objektu s tradičními stavebními postupy a zároveň daný prostor sjednocuje a vizuálně rozšiřuje ve všech směrech. Dispozici 5 + kk tvoří hlavní obytné prostory v přízemí, dvě ložnice s koupelnami jsou umístěny v prvním poschodí. Z původního stavení zůstaly zachovány stěny, sklep a kachlová kamna, vše ostatní je nové. Na místě komory nechal architekt vybudovat kovové schodiště, které tvoří hlavní tepnu domu. Schodiště vyrobené z přírodní oceli vede do ložnic v horním patře a vytváří kompaktní sochařskou hmotu umístěnou do středu domu. Podlaha v patře je dřevěná, v přízemí architekt navrhl povrch z cementové stěrky. Pomyslným srdcem objektu se stává jídelna s kuchyní otevřená do krovu, v němž dominuje kovová lávka propojující galerii se skleněnou terasou v patře. Lávku tvoří kovové boční stěny a skleněná transparentní podlaha. Schodiště a výrazný artefakt lávky jsou navrženy jako současné umělecké dílo. Autorovi projektu se podařilo vytvořit moderní prostor otevřený přes dvě patra.

 

Velkorysý prostor

Jídelna je propojena také s dolní terasou a pergolou a následně se zahradou, přirozeně zasazenou do svažité louky. Několik velkoformátových skleněných stěn kontrastuje s historickými okny. „Okno jako otvor se stává čistým průhledem bez rámů, umožňuje prožívání okolního prostředí a pomáhá uvědomit si prostor venku a uvnitř, změny ročního období i fáze dne. Dalším klíčovým prvkem stavby je dobré osvětlení. Pohybujeme se v prostoru a světelné zdroje při vstupu do místnosti ani nevnímáme, jen příjemné světlo,“ přibližuje architekt Motyčka svůj záměr.


Neutrální barvy nechávají lépe vyniknout umělecká díla.


Interiér propojuje cementová podlaha a dřevěný trámový strop.


 

 

 

text Dita Fingerlandová, foto Filip Šlapal

 

Datum vydání: 27. 5. 2023

Edit: