Vratové systémy včera, dnes a zítra

Jestliže šaty dělají člověka a dveře dělají dům, pak beze zbytku platí také to, že vrata dělají garáž. Chcete se o tom přesvědčit?

V prvé řadě nám dnes půjde o plnou funkčnost, bezpečnost a komfort obsluhy. Ideální je stav, kdy budou garážová vrata propojena systémem dálkového ovládání jak s vjezdovou bránou, tak i s domem. A vůbec nejkomfortnější řešení představuje zateplená garáž integrovaná do stavby. Pokud integrovaná garáž není zateplená, ohřívá ji sice obytný interiér, ale sám se od nezateplené a nevytápěné garáže citelně ochlazuje. Když výsledné působení sečtete, provoz domu se tím prodraží… Ne každá vrata ovšem lze kvalitně zateplit. Podívejme se tedy na garážová vrata systematicky a s názornými fotografickými příklady. Vrata mohou být křídlová (zpravidla dvoukřídlá), výklopná, rolovací nebo sekční. Variantu sekčních vrat tvoří vrata posuvná – vlastně sekční vrata s otvíráním do boku. To může být velmi praktické.

Křídlová vrata

Historicky první konstrukční typ vrat tvoří s trochou nadsázky jen dožívající „retro“. Původně dřevěná vrata bývají dnes vybavena hliníkovou zárubní a hliníkovými rámy křídel. Použité 3D panty lze seřizovat ve třech rovinách. K dostání je ovšem už i varianta s přerušeným tepelným mostem. Jako výplň se používají sendvičové panely sekčních vrat, které můžete zateplit maximálně vrstvou 4 cm polyuretanové pěny (PUR). S použitím speciálního adaptéru mohou být i křídlová vrata vybavena stropním pohonem. V čem spočívá jejich výhoda? Jsou nejlevnější, mají univerzální použití, provozně jsou spolehlivá a vydrží relativně dlouho. Instalace je snadná, bez nadpraží, ale nezapomeňte: Montáž není možná u většiny garáží se sjezdem pod úroveň okolního terénu! Rovněž zateplení vrat je nedostatečné a při otvírání zabírají vždy značný manipulační prostor.

FOTO: PALA CB

FOTO: LOMAX

Výklopná konstrukce

FOTO: HÖRMANN

Tato vrata nabízejí jeden podstatný bonus: Jejich jednolité kovové křídlo se vyklápí pod strop garáže, čímž při otvírání šetří dost místa. Pro snazší zdvih křídla jsou zde nainstalovány vyvažovací pružiny, takže manuální ovládání nevyžaduje velkou sílu. Navíc – pokud chcete opravdu pohodlnou obsluhu – není problém doplnit motorový pohon včetně dálkového ovládání. Výklopné křídlo se dá také dodatečně tepelně izolovat, ale pro garáž integrovanou do stavby domu to nepředstavuje řešení ani estetické, ani praktické. I tady je trumfem dostupná cena, která je však spojena s několika dalšími přednostmi: pohodlnou manipulací, tichým chodem a možností okamžitého zabudování do stavebního otvoru. Výklopná vrata se vyrábějí v několika typizovaných rozměrech pro jednogaráž i dvojgaráž.

FOTO: GLASIERT

Rolovací systém

Významný krok směrem ke komfortnímu ovládání znamená rolovací (lamelový) systém. Roleta garážových vrat, která je spojena z jednotlivých lamel, se navíjí pomocí motoru do kazety, kterou lze umístit do překladu nad vratovým otvorem (zvenčí nebo zevnitř), takže v garáži nezabírá žádné místo. Vrata samotná můžete umístit jak za vstupní otvor, tak i do něj, nebo dokonce před vlastní prostor garáže. Poslední zmíněná varianta nabízí řešení prostorového problému v menších garážích, kde máte jen velmi omezené možnosti, jak provádět dodatečné stavební zásahy. Ve srovnání s křídlovými a výklopnými vraty disponují moderní rolovací vrata rovněž podstatně lepšími parametry tepelné izolace. Jednotlivé lamely totiž vyplňuje PUR pěna. Jestliže jsou vrata stažena, vzniká kompaktní izolační plocha. Zabezpečení proti dešti a průvanu obstará těsnění spodní lamely z pryže EPDM, které dokáže vyrovnat i drobné nerovnosti podlahy. Ruční navíjení je tu jen jako doplněk motorového pohonu, který bývá napojen na dálkové ovládání nebo připojen k systému chytré domácnosti (viz rámeček Ovládání vratových systémů). Vrata nevyžadují žádnou údržbu, ale kdyby náhodou došlo k drobnému poškození, výměnu jednotlivé lamely zvládnete sami. Je tedy systém dokonalý? Není. Jeho „vadou na kráse“ je zvýšená hlučnost motoru při navíjení a dosedání spodní lamely na podlahu.

FOTO: ALUROL

FOTO: LOMAX

Sekční systém

Konstrukci sekčního systému tvoří panely čili sekce, které elektromotor zasouvá pod strop garáže pomocí soustavy torzních pružin a vodicích kolejnic. Činí tak nejen rychle, ale také téměř neslyšně. Pokud vrata narazí na překážku, jsou vybavena bezpečnostní pojistkou, která jejich pohyb ihned zastaví. Tepelnou izolaci vrat zajišťuje – stejně jako u rolovacích systémů – vysoce účinná PUR pěna. Také možnosti ovládání jsou stejné (automatické, dálkové, napojení na chytrou domácnost). Do sekčních vrat se dají integrovat také vstupní dveře, pro bezproblémové fungování celého systému stačí splnit jedinou podmínku: Dveře musí být umístěny nejméně půl metru od okraje vrat.

FOTO: TRIDO

FOTO: LOMAX

Funkce přivětrávání sekčních vrat shora je velmi praktickým detailem: Křídlo zůstává na podlaze a nahoře větrá. Systém Klapprollenhalter. Hörmann.

Posuvný systém

Jde o variantu sekčního systému, ale opravdu praktickou: Zatímco u tradičního sekčního systému zajíždějí vrata pod strop garáže, posuvný systém je totéž se svisle postavenými sekcemi (panely vrat). Vrata se tak posouvají do strany a jednotlivé sekce se sklápějí podél boční stěny garáže. Strop vám díky tomu zůstává k dispozici pro libovolné využití (policový systém, závěs na lyže). Ale hlavní trumf spočívá v něčem jiném: Otvírání do boku vám nabídne takřka neomezenou vstupní výšku vchodu. Pohodlný pěší průchod vytvoříte jednoduše částečným otevřením vrat. Nemusíte vymýšlet, kam instalujete integrované vstupní dveře, a ušetřené peníze můžete investovat třeba do celkového zateplení garáže.

FOTO: LOMAX

 Historie garáží

  • ZDROJ: LOMAX

    Přímým předchůdcem garáže byla stodola či stáj jako úkryt pro kočáry a povozy. Jenže s vynálezem automobilu, který byl tehdy luxusním zbožím, nastal problém: Luxus přece nemůže páchnout zvířaty… Na přelomu 19. a 20. století se proto začaly objevovat stavby určené pouze pro uschování aut. Nejdříve v USA.

  • Název garáž je odvozen z francouzského „garer“ (chránit, poskytnout přístřešek), ale zlidověl až po 1. světové válce.
  • Nové zákony v USA ve 20. letech umožnily modernizaci silnic a dálnic. S růstem počtu aut přibývalo veřejných garáží, jež si lidé pronajímali. Soukromé garáže na vlastním pozemku se objevují postupně v meziválečných letech, ale nejsou ještě součástí domu.
  • Pevnou součástí domu se garáže začaly stávat v USA na přelomu 40. a 50. let, v Česku tento trend přichází až po roce 1989.
  • Garáže byly zpočátku rozměrné, protože auta byla větší. Pak se obojí zmenšovalo, ale dnes se garáže opět zvětšují, aby se tam vešly dva vozy.
  • Bouřlivým vývojem prošla i garážová vrata, což dokumentuje náš přehled. Původně dvoukřídlé dveře ze dřeva se otevíraly do stran jako vrata od stodol. Již v roce 1921 však přišel Američan C. G. Johnson s vynálezem zasouvání vrat nad hlavu. Jeho řešení se typově velmi podobalo současnému sekčnímu typu vrat.

Současné nároky na garáž v ČR

  • Běžným standardem rodinného domu se stává garáž pro dva vozy.
  • Kryté garážové stání už nepovažujeme za dostačující variantu, ale stále převažují samostatně stojící garáže, které nejsou integrovány do domu a jako celek se nezateplují.
  • Do garáží se instalují rychle a bezpečně ovladatelná vrata. Samozřejmostí se stává elektromotor a systém dálkového ovládání.
  • Stále větší důraz je kladen také na vzhled garážových vrat a jejich estetický soulad s domem.
  • Od garážových vrat požadujeme jednoduchou údržbu a stálost tvaru i barvy.
  • Zlepšuje se celkové vybavení garáží. Standard dnes tvoří pevná betonová podlaha, elektřina, osvětlení, teplá i studená voda.
  • Řada lidí používá dnes garáž jako domácí dílnu a úložný prostor pro kola či lyže.

Ovládání vratových systémů

  • Dálkové ovládání garážových vrat vám umožní nejen komfort, ale také rychlé a spolehlivé zabezpečení objektu.
  • Základní prvek tvoří ruční vysílač – jako u televize či audiosystému. Tím můžete z pohodlí svého vozu ovládat nejen garážová vrata, ale i vjezdovou bránu nebo osvětlení pozemku.
  • Praktická je integrace dálkového ovládání přímo do automobilu. Elektronický příkaz můžete vydávat stiskem tlačítka umístěného na palubní desce vozidla.
  • Pokud jste mimo auto, slouží k ovládání vnitřní spínače chodu: Jimi vrata pohodlně ovládáte z interiéru garáže. Mohou mít podobu klíčového spínače, který lze zapnout jen s pomocí bezpečnostního klíče. Další variantou je instalace kódovací klávesnice. To významně zvýší bezpečnost provozu.
  • Trendem do budoucna je připojení garážových vrat k systému chytré domácnosti a ovládání přes mobil či tablet.

FOTO: HÖRMANN

Snadno, levně a rychle

  • Solidní garážový přístřešek z oceli, hliníku nebo dřeva, který splní funkci základní ochrany, můžete jako celek pořídit za cenu od 50 do 100 tisíc korun.
  • Na trhu jsou i levné samostatně stojící garáže z pozinkovaného plechu s výklopnými vraty. Dovážejí se k nám například z Polska či Německa a jejich ceny začínají jen těsně nad hranicí 10 000 Kč.
  • Můžete si koupit také jednoduchou plachtovou garáž, kterou umístíte kamkoli na zahradě. I zde začíná cenová nabídka těsně nad deseti tisíci korun.
  • Kvalitní, rychlé, a přesto cenově dostupné řešení představují hotové garáže Tega z Liaporbetonu (firma Glasiert). Jde o masivní prefabrikát (tloušťka stěn 10 cm), jehož rozměry si můžete vybrat. Certifikovaná výroba, dodávka na klíč, čistá a rychlá montáž na jednoduché základy. Při kompletní realizaci firmou získáte záruku 5 let.
  • Dodávka betonového prefabrikátu je oproti klasické výstavbě z tvárnic rychlejší i levnější. Díky kvalitnímu základu je stavba trvanlivá, ale zároveň se dá snadno demontovat nebo přemístit. Prefabrikát lze rozměrově přizpůsobit individuálním potřebám klienta. Garáže mohou být i řadové, velkoprostorové nebo patrové.
  • Prefabrikovaná garáž může tvořit od počátku součást stavby rodinného domu. Je to dokonce praktické: Během stavby ji využijete jako sklad, potom jako garáž.

FOTO: GLASIERT

FOTO: BELIS

I na vzhledu záleží

Potěšitelné je, že jak projektanti, tak i majitelé rodinných domů kladou stále větší důraz na design garážových vrat. U novostaveb bývají vrata zahrnuta do celkového ztvárnění a estetického výrazu domu, jejich vzhled je zpravidla sladěn s fasádou či dokonce sjednocen se vstupními dveřmi. Usnadňuje to mimo jiné technologická novinka – digitální tisk Duragrain. Lidé si již nestavějí „perníkové chaloupky“ ani domy ve stylu podnikatelského baroka. Uvědomují si základní poučku: Aby dům působil elegantně, měly by na něm být zvenčí použity maximálně tři barvy. Tomuto ladění odpovídá u většiny moderních rodinných domů vzhled fasády, okenních rámů, žaluzií, dveří i garážových vrat. Respektování estetických pravidel přitom leckdy nepředstavuje pompézní, finančně nákladná řešení. Někdy je tomu právě naopak. Přesto je dobré vědět, že vedle plastu, který je nejlevnější a dokáže imitovat různé materiály, můžete na výrobu garážových vrat použít také hliníkový profil nebo dřevo (severský smrk či tsuga kanadská), případně nerezové prvky a prosvětlení bezpečnostním sklem nebo dithermovým plexisklem. Naše fotografické příklady se snaží ukázat možnosti z různých cenových kategorií.

TEXT: VÍT STRAŇÁK ● FOTO: ARCHIV FIREM

Edit: