Staré s novým spojuje světlo

Na přístavbě ke starému venkovskému domu není k rozeznání, kde končí staré a začíná nové, proplétají se zde úrovně i místnosti – třípodlažní prostor je otevřený a zároveň členitý. A zalitý světlem. A právě za vynikající práci s denním světlem v interiéru získal tento dům mimořádnou cenu VELUX ve druhém ročníku České ceny za architekturu.

Přístavba na místě jednopodlažní hospodářské budovy statku z 18. století navazuje na tradici zděných a dřevěných stavení, nicméně nabízí své majitelce zcela současnou kvalitu bydlení. Ta si přála otevřený prostor plný světla, fúzi moderní a historické architektury. Tohoto úkolu se zhostil česko-americký architekt Elan Fessler na základě dřívější spolupráce s majitelkou: „Chtěla dům pro spisovatele, kde architektura vyjadřuje hru jazyka, prostoru a formy, protikladů,“ popisuje architekt. „Dům, který je reakcí na kontext místa, kde odrazy a průhlednost v interiéru kontrastují s pevným vzhledem z exteriéru, kde je patrný koncept vzestupu z kamene, tedy starého, přes dřevo na nové – bílé.“

Staronová identita

Původní kamenná stavba, kterou tvořily čtyři oddělené místnosti se samostatnými vchody, byla selektivně zbourána tak, aby vznikl nový přístup do vyššího patra. Těžké kamenné konstrukce nyní plynule přecházejí v lehkou střešní nástavbu. Byly odstraněny vnitřní stěny oddělující původní malé prostory, čímž byl vytvořen otevřený, jedenáct metrů dlouhý prostor podél osy domu s otevřenými galeriemi v patrech. Zachované pískovcové zdivo a cihelné oblouky byly zachovány pro působivý kontrast starého s novým. Úlomky cihel a kameny byly integrovány do moderního, bílého interiéru. Stávající zděné stěny jsou využity jako nosná konstrukce pro dřevěnou konstrukci, která se přizpůsobuje tvaru původního domu a stěn. Místní řemeslníci zhotovili konstrukci tradičními tesařskými technikami. Architekt vysvětluje, že „přizpůsobení se již existujícím stavebním prvkům dává konstrukci iracionální podobu, a ještě více podtrhuje dojem, že i dřevo je staré, zrestaurované.“ Původní pískovec, cihly i starobyle působící dřevo kontrastují s novými bílými stěnami, bambusovou podlahou a moderně zařízeným interiérem.

Interiér domu je řešen jako spojitý prostor mezi úrovněmi s otevřenými galeriemi propojenými sochařským schodištěm.

Světlo od shora dolů

Kvůli dennímu osvětlení a přirozenému větrání je dům orientován na jihozápad, i když tak bylo nutné otočit hřeben střechy o 90 stupňů oproti domu, na který navazuje. Dostatek světla je kromě svislých oken i kombinací oken střešních. Přirozené denní světlo proudící z horního patra odráží bílá severní stěna do celého přízemí. To umožňuje, aby byly všechny místnosti dobře osvětlené po celý den, včetně spodní úrovně, která byla dříve tmavá. Sem je světlo přiváděno i třemi okny, vybudovanými na místě původních dveří vedoucích do jednotlivých místností. Ke zvýšení světelného efektu přispívá i šikmý strop v obývacím pokoji, reflexní materiály v kuchyni a otevřený prostor pod pultem, který odráží ještě více světla směrem k zadní části domu. Jihozápadní roh je největším světelným zdrojem, v kombinaci s polootevřeným sochařským schodištěm vytváří hru světel, stínů a odrazů. V severozápadním rohu bylo umístěno barevné vitrážové okno, aby těžilo z teplých barev západu slunce.

Moderní technologie

Přestože dům působí starobyle, nabízí bydlení na úrovni pasivního standardu, tepelná ztráta domu je nižší než 15 W/m2K. K tomu přispěla sendvičová konstrukce stěn s tepelnou izolací, kvalitní tepelně izolační trojskla, nadkrokevní izolace střechy pomocí PIR panelů i minimum okenních otvorů směrem na sever. Nechybí ani větrací jednotka s rekuperací tepla, která zajišťuje neustálou kvalitu vzduchu, a podlahové vytápění.

Dipl. arch. Elan Neuman Fessler,

autorizovaný člen České komory architektů, působí v ČR a USA. Vystudoval Cooper Union School of Architecture v New Yorku a FA ČVUT, vyučuje na soukromé vysoké škole ARCHIP, pracuje ve Front Studio Architects v New Yorku.

Kontakt:
elan.neuman.fessler@gmail.com

Text: Miloslava Perglová
Foto: Petr Machan

Datum vydání: 14. 3. 2018

Edit: