Cibuláky bez cibulí

Něžná bílo-modrá krása známých porcelánových souprav se po staletí předává z generace na generaci. Vyšívaný, pěkně naškrobený, čisťounký voňavý ubrus s háčkovaným okrajem a pečlivě opatrované cibulákové nádobí v mnoha rodinách stále neodmyslitelně patří k atributům slavnostního stolování.

Cibulový vzor je již téměř tři sta let starý, vychází ze stylizovaných východoasijských rostlinných motivů přizpůsobených evropskému stylu. Motivy vytvořil v roce 1729 Johan Kretschmar, v té době jeden ze skupiny výtvarníků první evropské porcelánky v Míšni. Cibuli byste však na talířích a hrnečcích hledali marně. Název se vžil proto, že granátová jablíčka umístěná hlavně na okraji talířů byla některými stolujícími mylně (a některými kolegy Johana Kretschmara posměšně) nazývána melouny, nebo ještě častěji cibulemi. Klasický cibulák díky užití tzv. podglazurové techniky zvládá „beze ztráty kytičky“ i pobyt v myčkách nádobí a mikrovlnných troubách. Porcelánka v Dubí je jedním ze čtyř světových výrobců, kteří tuto speciální technologii používají. Po prvním výpalu je na porcelán ručně nanesen motiv v kobaltové modři, teprve poté glazura a následuje druhý výpal. Zdánlivě vysoká cena cibulového porcelánu má své oprávněné opodstatnění, stejně jako v jiných oborech platíte za kvalitní ruční práci a dlouhou životnost výrobku. S levnými asijskými potisky na nekvalitním střepu za dvojcifernou cenu prostě klasický staletími prověřený servis srovnávat nemůžeme…

2

3

4

5

SYMBOLIKA MOTIVŮ

Pravá strana středového motivu 
Z kořene vyrůstají větvičky chryzantémy s velkým rozkvetlým květem, pod nímž se nachází ještě malý uzavřený květ této rostliny. Některým historikům připomíná květ lotosu či astry, symboliku času z původních asijských předloh.

6

Střední část základního motivu 
Základnímu motivu dominuje dvojitý ostře zoubkovaný list. Tento list a nad ním umístěný květ je obecně vykládán jako pivoňkový květ, který symbolizuje bohatství, vznešenost a vzrůst.

7

Obruba mezi středovým motivem (Schakiako) a plody na praporu (okraji) talířů 
Mezi středovým motivem a motivem na praporu talířů se nachází další část cibulového dekoru zvaná bordura či kytičkový lem. Ta znázorňuje pnoucí popínavou rostlinu přerušenou na čtyřech místech lotosovým květem.

8

Levá strana středového motivu 
Z kořene vyrůstá hrubá bambusová větev, která je ovinuta kvetoucí popínavou rostlinou znázorňující svlačec či liánu s květy, které sice nelze botanicky identifikovat, ale symbolicky znamenají družnost.

9

Na praporu se nachází požehnaný plod 
Podle čínských předloh má tvar plodu a spojení s výhonky stromu téměř bez stopky botanický markant se zjevnými znaky broskve. Tento dekorační prvek symbolizuje nesmrtelnost nebo alespoň dlouhý život.

10

Na praporu je i druhý požehnaný plod 
Tento plod je dlouhodobě používaný jako keramický dekorační prvek a znázorňuje velmi stylizované granátové jablko. Je symbolem plodnosti a hojnosti zdravých dětí.

11

 

12 13

Edit: