Více černé, více bílé

Mladý pár získal od rodičů byt v bytovém domě z 50. let. Současným nárokům na bydlení již nevyhovoval, prostor měl být co nejvíce otevřen a prosvětlen.

Pracovní plocha v kuchyni s výškou pracovního stolu slouží jako pracovní stůl pro notebook. Prostoje při vaření jsou obyvatelé bytu zvyklí vyplnit prací… Nakonec i recepty je možné pohodlně vyhledat na netu. Foto: Martin Zeman

Mladí manželé potřebovali poradit s plánovanými zásahy do konstrukcí domu, podle původního záměru to znamenalo zbořit příčku mezi kuchyní a obývacím pokojem. Obrátili se tedy na kamarádku, architektku pracující v Praze. Ta poslala na konzultaci svého staršího bratra, který se věnuje architektonické praxi v Brně. Na první schůzce s investorem tedy architekt alternoval v roli statika a konzultoval možné odstranění příček v bytě. Mladá bezdětná rodina postupně rozšířila zadání na návrh celého interiéru bytu včetně akustického řešení hlavní obytné místnosti s klavírem.

 

DISPOZICE

V původní dispozici bytu zaujímaly značnou část komory, a předsíňky a zbytné chodby. Jako náhradu úložných prostor architekt navrhl vestavěné skříně poskytující dost prostoru pro ukládání věcí obou členů domácnosti. Spojením malé koupelny s původním WC a chodbičkou do kuchyně vznikla komfortní koupelna osvětlená denním světlem. Světlo proudí do koupelny světlíkem navrženým v příčce mezi koupelnou a kuchyní. Takové řešení bývalo běžné v bytech z 1. poloviny minulého století. Ačkoliv koupelna není přirozeně větraná, denní světlo značně zvyšuje pohodlí obyvatel bytu. Pro větší rodinu by koupelna spojená s toaletou nepostačovala, pro dva je toto řešení dostatečně komfortní.
Ačkoliv je předsíň v centru dispozice, denní světlo vítá příchozí i tady, architekt opět využil světlík – obyčejným čirým sklem v pevných ocelových rámech proudí denní či umělé světlo celým bytem. Byt není rozsekán na malé místnosti, prostor díky společnému světlu působí celistvěji.

 

AKUSTIKA

Paní Anna ráda hraje na klavír. Její sousedé s ní tuto zálibu nesdílejí. Nezbývalo tedy než vybourat parketovou podlahu v obytném prostoru s klavírem, doplnit akustické izolace a podlahu opět položit jako „těžkou plovoucí“ – tedy kde je zvuk místnosti nejprve absorbován těžkou betonovou mazaninou a teprve ta je od nosných konstrukcí domu oddělena zvukovou izolací (zde z tvrzené minerální vlny). Běžná lehká plovoucí podlaha by akustiku v místnosti naopak zhoršila. Na obvodové zdi bytu byly použity akustické přizdívky.

 

BARVY A MATERIÁLY

Černobílá kralovala bytu i před začátkem stavebních úprav. V koupelně byly zdi obloženy dokonce původním černým opaktním sklem. Manželé se spolu s architektem nechali inspirovat touto elegantní kombinací barev.

 

PODLAHY

Před rekonstrukcí byly v bytě ve všech obytných místnostech dřevěné podlahy. „S výjimkou ložnice, kde byly původní vlysy přebroušeny a znovu nalakovány, jsou dřevěné masivní podlahy v bytě nové, ale jsou kladeny opět „na rybinu“, aby staré spolu s novými ladily. Předsíň a koupelnu jsme sjednotili kvalitní a praktickou (bezespárovou) epoxidovou stěrkou se vsypem,“ vysvětluje architekt.

 

OBKLADY

V původních plánech se počítalo se stěrkami nanášenými i na zdivo v koupelně a za kuchyňskou linkou. „Nakonec jsme s manželem konzervativně do koupelny vybrali keramický obklad, který nám nostalgicky připomíná původní černé opaktní sklo,“ říká paní Anna. Přísná černobílá barevnost obkladů se spárami barevně negativními rozehraná na stěnách působí svěže a čistě, plasticky. Za kuchyňskou linkou je použito sklo lepené na dřevotřískové desce. Tento způsob montáže je levnější než obvykle používané vysoce odolné kalené sklo lepené přímo na zdivo, přičemž lze takto obklad montovat zároveň s nábytkovou sestavou.

 

NÁBYTEK NA MÍRU

Jako materiál pro výrobu nábytku architekt zvolil cenově dostupné lamino. „Aby kombinace barevnebyla příliš tvrdá, vybrali jsme ze vzorníku k černému laminu lamino v barvě slonové kosti,“ upozorňuje na barevné nuance architekt. Kuchyňská linka, jednoduchá knihovna v obytném prostoru, skříně v předsíni a ložnici i skříňka na ukládání prádla v ložnici, vše je vyrobeno ze stejného materiálu ve stejné barevnosti. „Byt je malý, drželi jsme se zásady: Méně je více.“

 

Daniela Hanousková
Foto: Martin Zeman


Ing. Arch. Tomáš Jenček (1976)

◗ 1994 – 2001 FA VUT Brno
◗ 2000 roční praxe po dovršení prvního stupně studia v A PLUS, a. s., spolupráce na projektu Centrum služeb Jihomoravské plynárenské, a. s.
◗ 2000 výměnná zahraniční stáž na University of Brighton
◗ 2004 diplomní projekt v ateliéru doc. Ing. arch. Ivana Kolečka/Lausanne 2004
◗ 2001 – 2006 praxe v Architektonické kanceláři Burian – Křivinka, Brno

Spolupráce:
◗ Tribuna městského stadionu Černá Hora, Litomyšl 2003
◗ Pavilon akutní medicíny Nemocnice Milosrdných bratří, Brno 2005
◗ Pavilon hygieny Veterinární a farmaceutické univerzity, Brno 2006
◗ Bytový a obchodní komplex Eden, Brno 2007
◗ 2007 spoluzakládá Architektonickou kancelář MONOBLOK (s Ing. Arch. Kateřinou Horákovou a Ing. arch. Barborou Jenčkovou), která zajišťuje veškeré stupně projektové dokumentace staveb od studií až po spolupráci při realizaci stavby

Vybrané realizace:
◗ Zemědělská usedlost Nový Přerov, 2008
◗ Villa Martha – Domov důstojného stáří Hrušovany u Brna, 2009
◗ Víceúčelový objekt Orion v Brně, 2010

Kontakt:
MONOBLOK
Durďákova 49, Brno
tel.: 732 205 695
www.monoblok.cz

 

Edit: