Dva domy v jednom

3

Čí to byl nápad? Šlo o stavbu na zelené louce, netypickém úzkém pozemku podél komunikace, kde bylo třeba splnit dvě zadání. Zachovat danou místní zástavbu, ale také postavit dům, který má zvláštní tvar a lagunovitou zahradu. Architekt Navara splnil oboje.

„Podoba fasády domu přiléhající k silnici vyplývala z povinnosti územního plánu, který pravil, že tam musí být dům se sedlovou střechou a využitým podkrovím, postavený souběžně s komunikací. Tedy stejný styl jako okolní domy. Ale na fasádě v zahradě již bylo možno povolit uzdu fantazii. A tak, aby to architekt i v rámci daných pravidel udělal zajímavější, rozhodl se zde vytvořit fasádní zlom, který dává exteriéru i interiéru jinou atmosféru, prostor a světlo,“ vysvětluje majitel. Architekt jen dodává: „Při projektování domu a jeho vnitřních dispozic jsem vycházel z orientace ke světovým stranám, zde tedy osa východ-západ. Většina lidí chodí ráno do práce a po návratu domů si chce posedět na prosluněné terase. Proto jsem na jihozápadní stranu orientoval dolní obývací část a kuchyň propojené s venkovní terasou a horní pokoj dětí. Na východní je dvojgaráž, kvůli které se také muselo ‚uskočit‘ s domem, aby vůbec mohlo před garáží zastavit auto.“

4

7

S DĚTMI SE POČÍTÁ
„Vyhlédli jsme si parcelu poblíž bytu, kde jsme bydleli. Architekt nám doporučil, ať si uděláme malý domek sami pro sebe. My jsme se nicméně rozhodli, že pro případné návštěvy našich dvou odrostlých dětí a jejich rodin zařídíme dva velké pokoje se samostatnými šatnami a příslušenstvím nahoře v podkroví. A v přízemí máme komfort pro sebe,“ říká paní domu. Od vstupu vlevo je společná obytná část kuchyně a obýváku, vpravo ložnice, koupelna a šatna a vedle schodiště umístěná toaleta pro návštěvy a technická místnost s prádelnou a sušárnou. „Architekt nám navrhoval vnitřní dispozice i s přesným rozmístěním nábytku, tedy umístěním sedačky, stolu, krbu… a nábytek celé ložnice. Dům jsme si dále stavěli svépomocí, sami jsme si zajistili stolaře, stavební firmu, zahradní služby a další práce. Vybavení vstupní chodby a obýváku s jídelnou nám pak navrhoval designér  Marek Obadal s manželkou. Interiér horního parta jsme si zařizovali sami,“ doplňuje pán domu.

8

9

ÚZKÉ BOKY, ŠIROKÁ SUKÝNKA
Po bocích domu je minimum prostoru, ale do zahrady se jeho tvar rozšiřuje jako vějíř, ozvláštněný fasádní zlomem, který zde architekt použil poprvé. V jídelně díky tomu stojí stůl diagonálně pod úhlem 45 stupňů a vytváří tak předěl a zároveň i propojení mezi kuchyňskou a obývací částí. „Takto se mi splnilo přání mít zajímavou kuchyň, být zároveň v obýváku a přitom mít od kuchyňské linky výhled na ulici a branku, abych viděla, kdo zvoní,“ pochvaluje si majitelka. „Architekt říkal, že pokud má mít terasa význam, má být pokračováním obytného prostoru a kuchyně. Přinesete si tam kávičku, dobroty, nádobí, všechno je po ruce, prostě pohoda. Proto se od nás jde z vnitřní jídelny přímo na venkovní, kterou zastřešují horní balkon a pod ním upevněná polohovatelná markýza. Zahradu nám navrhoval profesionální zahradník Břetislav Jalůvka,“ říká pan majitel.

10

11

5

KONSTRUKCE DOMU
Dům je založen na betonových pasech a je postaven z děrovaných cihel Porotherm. Střechu kryjí pískově šedé betonové tašky Bramac Crystall. Architekt je rád používá, protože tato taška přiznává materiál, nehraje si na keramickou červenou a je zvláštní svou barvou, prostě je to něco jiného. Schodiště je betonové monolitické, se stupni obloženými jasanovým dřevem, které proteplují tento uzavřený prostor. Podlahy, v nichž je skryto topení, tvoří dřevo a dlažba.

1

„Před stavbou musíte zajít na místní úřad, kde se dozvíte, jaký může mít váš zamýšlený dům tvar, výšku, vzdálenost od komunikace, typ střechy, atd. Jde o takzvané regulativy územního plánování, které je třeba dodržet, jinak vám stavbu nepovolí. Typové domky se často dělají s takovým „vylezlem“, šestiúhelníkem, či obloučkem. To se mi nelíbilo, chtěl jsem něco jiného, tak jsem navrhl tento fasádní zlom.“ Akad. Arch. Milan Navara, autor projektu

 

 

 

6

Akad. Arch. Milan Navara
(1960)
1979 – 1982 FA VUT Brno,
1982 – 1985 AVU Praha, obor architektura.
Po absolvování působil jako architekt v několika projekcích a krátce v reklamě. Od roku 1991 pracoval v architektonickém ateliéru ANTA Zlín, spol. s r. o. Roku 1997 zakládá vlastní architektonické studio s názvem Studio 97A, s. r. o.
www.s97a.cz

Uložit

Uložit

Datum vydání: 3. 5. 2015

Edit: